Pobierz statut w formacie .pdf
STATUT FUNDACJI:
EUROPEJSKI INSTYTUT NA RZECZ DEMOKRACJI – EUROPEAN INSTITUTE FOR DEMOCRACY.
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Fundacja pod nazwą Europejski Instytut na rzecz Demokracji – European Institute for Democracy, zwana w dalszej części Fundacją, została ustanowiona przez Andrew Dempster Young oraz Dorotę Mitrus, zwanych dalej Fundatorami, aktem notarialnym sporządzonym w dniu 19 stycznia 1998 r. przed Iwoną Wach notariuszem w Lublinie prowadzącym kancelarię notarialną przy ul. Ewangelickiej 4 w Lublinie (Repertorium A Nr 266/98) i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203), przepisów powszechnie obowiązującego prawa oraz na podstawie niniejszego Statutu. Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003 r., Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3
Fundację ustanowiono na czas nieokreślony.
§ 4
Fundacja działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.
§ 5
Siedzibą Fundacji jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 6
Fundacja używa pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę i siedzibę. Pieczęć może ponadto zawierać wyróżniający Fundację znak graficzny.
§ 7
Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§ 8
Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady, filie także przystępować do spółek i Fundacji.
§ 9
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi tytułami, nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej zasłużonym dla celów Fundacji.
Rozdział II
CELE, ŚRODKI I ZASADY DZIAŁANIA
§ 10
Celem Fundacji jest:
-
Popieranie działania i rozwoju demokratycznych instytucji i organizacji oraz promocja demokracji, wartości demokratycznych i praw człowieka w Polsce i za granicą.
-
Wdrażanie procedur i mechanizmów demokratycznych w funkcjonowanie instytucji na szczeblu krajowym i lokalnym.
-
Wsparcie i udzielanie pomocy w budowaniu struktur demokratycznych w partiach politycznych, organizacjach pozarządowych, samorządzie lokalnym, administracji i organizacjach społecznych.
-
Jednoczenie wysiłków na rzecz promocji demokracji i dialogu społecznego wśród różnych podmiotów życia społecznego w Polsce i za granicą.
-
Kształtowanie postaw demokratycznych i ekologicznych wśród osób zajmujących się wszelką działalnością polityczną i społeczną.
-
Przekazywanie i promowanie doświadczeń: polskiej transformacji, rozwoju demokracji, społeczeństwa obywatelskiego i ochrony środowiska
-
Wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych, należących do mniejszości narodowych, grup dyskryminowanych oraz wykluczonych społecznie.
-
Budowa i rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce i za granicą
-
Wspieranie działań na rzecz spójności, rozwoju obszarów wiejskich oraz rozwoju regionalnego zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
-
Kształtowanie i popularyzowanie postaw ekologicznych, podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństw oraz budowanie społecznego poparcia dla działań na rzecz środowiska naturalnego w Polsce i za granicą.
§ 11
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
-
Organizowanie i finansowanie:
- - Działalności szkoleniowej, konsultacji, seminariów, konferencji, wizyt studyjnych, poradnictwa, wykładów, pokazów, targów, wystaw, warsztatów i staży w kraju i za granicą,
- - przygotowywania i udostępniania materiałów szkoleniowych,
-
Przeprowadzenie badań naukowych oraz przygotowywanie analiz i raportów
-
Prowadzenie kampanii informacyjnych, popularyzatorskich, edukacyjnych i promocyjnych, z uwzględnieniem wykorzystania nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
-
Realizację filmów, rejestrację i dokumentację filmową oraz tworzenie zasobów filmowych programów, edukacyjnych pakietów multimedialnych, stron internetowych, portali, telewizji internetowej, itp.
-
Prowadzenie działalności publicystycznej i wydawniczej, produkcji filmowej, rozpowszechnianie materiałów edukacyjnych oraz innych związanych z promocją i wspieraniem celów statutowych oraz innych instytucji.
-
Wymianę doświadczeń i współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami państwowymi, samorządowymi, organizacjami społecznymi, gospodarczymi, naukowymi oraz osobami fizycznymi działającymi w zakresie objętym celami Fundacji.
-
Podejmowanie i wspieranie działań na rzecz praw człowieka i demokracji oraz upowszechnienie wiedzy na ten temat w kraju i za granicą.
-
Aktywizację społeczeństwa, wspieranie inicjatyw obywatelskich oraz promowanie i organizowanie wolontariatu.
-
Propagowanie zagadnień związanych z procesami integracji europejskiej i integracji społecznej.
-
Podejmowanie działań na rzecz podwyższenia świadomości i wiedzy społeczeństwa na temat funkcjonowania przyrody oraz zależności między człowiekiem a środowiskiem.
-
Organizowanie, prowadzenie i doskonalenie metod ochrony środowiska przyrodniczego i zasobów kulturowych.
-
Organizowanie akcji i szkoleń związanych ze zdrowym stylem życia oraz utrzymywaniem dobrej kondycji fizycznej.
-
Wspieranie rozwoju turystyki.
§ 12
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą.
Rozdział III
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§ 13
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 1000 (jeden tysiąc) złotych wymieniony w akcie notarialnym jej ustanowienia. Majątek Fundacji stanowią również środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działania.
§ 14
Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z:
-
dotacji, darowizn, subwencji, spadków i zapisów od osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, otrzymywanych zarówno z kraju, jak i zagranicy, które mogą mieć zarówno postać środków pieniężnych, jak i rzeczowych,
-
odsetek od lokat i depozytów bankowych,
-
dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
-
dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego oraz innych praw majątkowych.
§ 15
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd jest zobowiązany do złożenia oświadczenia o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
§ 16
Osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, które dokonają na rzecz Fundacji darowizny lub dotacji, jednorazowej lub łącznej, w wysokości równej co najmniej 5000 (pięć tysięcy) złotych, Fundacja może przyznać, o ile wyrażą stosowne życzenie, tytuł sponsora Fundacji. Tytuł sponsora ma charakter osobisty.
§ 17
-
Zabrania się udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej Fundatorów, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
-
Zabrania się przekazywania majątku Fundacji na rzecz Fundatorów, członków organów lub pracowników oraz ich „osób bliskich”, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
Rozdział IV
ORGANY FUNDACJI
§ 18
Organami Fundacji są:
- Rada Fundatorów
- Rada Fundacji
- Zarząd Fundacji.
§ 19
-
W skład Rady Fundatorów wchodzą Fundatorzy.
-
W razie śmierci Fundatora, w jego miejsce wchodzą osoby wskazane w testamencie. W przypadku braku takiego wskazania, w skład Rady wchodzą zstępni Fundatora. W przypadku braku zstępnych, w miejsce zmarłego Fundatora wchodzą inni spadkobiercy ustawowi.
-
Do kompetencji Rady Fundatorów należy:
-
powołanie pierwszego składu Rady Fundacji oraz Zarządu Fundacji,
-
powoływanie członków w kolejnych Radach Fundacji. Członków Rady Fundacji powołanych przez Radę Fundatorów może odwołać tylko ta Rada. W miejsce odwołanego członka, a także członka, którego mandat wygasł wskutek upływu kadencji lub śmierci, oraz wskutek złożonej rezygnacji, powoływane są osoby przez Radę Fundatorów,
-
decyzja o likwidacji Fundacji.
-
Akceptacji Rady Fundatorów wymagają projekty uchwał dotyczące:
-
zmiany Statutu Fundacji,
-
łączenia Fundacji z inną Fundacją.
-
Uchwały Rady Fundatorów zapadają bezwzględną większością głosów. W przypadku gdy Fundatorów jest dwóch do ważności uchwały wystarczy obecność jednego Fundatora.
-
Rada Fundatorów zwoływana jest na wniosek co najmniej jednego Fundatora lub na wniosek Rady Fundacji.
-
Fundator może wykonywać określone w statucie czynności poprzez wyznaczonego przez siebie pełnomocnika.
Rada Fundacji
§ 20
-
Rada Fundacji jest organem kontrolnym Fundacji i składa się z nie mniej niż trzech i nie więcej niż pięciu osób powołanych przez Fundatorów na 5-letnie kadencje, w tym Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego. Co 5 lat połowa składu osobowego Rady ulega zmianie.
-
Rada Fundacji na swoim pierwszym posiedzeniu wybiera w głosowaniu tajnym ze swojego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady.
-
Fundator może być członkiem Rady Fundacji, z zastrzeżeniem postanowień ust. 1 oraz ust. 6 lit. d niniejszego paragrafu.
-
Rada Fundacji może określić tryb swojej pracy uchwalając regulamin.
-
Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku odwołania przed upływem kadencji decyzją Rady Fundatorów, śmierci lub rezygnacji z członkostwa złożonej na piśmie Przewodniczącemu Rady.
-
Członkowie Rady Fundacji:
-
nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
-
nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
-
mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów
-
mogą być powołani do Rady maksymalnie na dwie następujące po sobie kadencje.
-
Do kompetencji Rady Fundacji należy:
-
Zatwierdzanie rocznego raportu z działalności oraz sprawozdania finansowego Fundacji,
-
zmiana statutu Fundacji z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu lub Rady Fundatorów,
-
sprawowanie nadzoru nad działalnością Fundacji, poprzez prawo wglądu we wszelkie dokumenty dotyczące działalności Fundacji, żądanie pisemnych lub ustnych wyjaśnień od członków Zarządu dotyczących wszelkich kwestii związanych z działalnością Fundacji oraz planów działania Fundacji na kolejny rok,
-
powoływanie i odwoływanie członków Zarządu oraz ustalanie wysokości ich wynagrodzeń z tytułu pełnienia funkcji w organie Fundacji, limitów maksymalnych wynagrodzeń z tytułu realizacji zadań statutowych, udzielanie pełnomocnictw do zawierania umów z członkami Zarządu,
-
ustalanie nagród, wyróżnień, tytułów honorowych związanych z realizacją statutowych zadań Fundacji, uchwalanie regulaminu przyznawanych nagród, wyróżnień i tytułów honorowych,
-
podejmowanie decyzji w sprawie łączenia Fundacji z inną Fundacją, na wniosek Zarządu, po zasięgnięciu opinii Rady Fundatorów,
-
wyrażenie zgody na czynności dotyczące majątku Fundacji wykraczające poza zakres zwykłego zarządu.
§ 21
-
Posiedzenia Rady Fundacji odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz w roku. Rada Fundacji zbiera się obowiązkowo w celu zatwierdzenia sprawozdania z działalności oraz sprawozdania finansowego do dnia 15 czerwca każdego roku. W przypadku nieobecności członka Rady na posiedzeniu zwołanym w celu zatwierdzenia sprawozdania może on złożyć swój głos na piśmie do Przewodniczącego Rady.
-
Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy bądź na wniosek Zarządu lub co najmniej 1⁄2 członków Rady i zawiadamia jej członków za pośrednictwem poczty elektronicznej na adresy przez nich wskazane, co najmniej na 7 (siedem) dni przed planowanym terminem posiedzenia.
-
W posiedzeniach Rady Fundacji może uczestniczyć przedstawiciel Zarządu Fundacji.
-
Uchwały Rady Fundacji podejmowane są bezwzględną większością głosów.
-
Uchwały Rady Fundacji mogą być podjęte w trybie pisemnym, bez odbycia posiedzenia Rady Fundacji, jeśli uprzednio wszyscy jej członkowie wyrażą na piśmie zgodę na postanowienie, które ma być powzięte albo na głosowanie w trybie pisemnym.
Zarząd
§ 22
-
Zarząd Fundacji składa się z minimum dwóch osób, wśród nich Prezesa oraz Członków Zarządu, powoływanych na czas nieokreślony przez Radę Fundacji.
-
Fundator może być jednocześnie członkiem Zarządu. Do Zarządu nie mogą być powołani członkowie Rady Fundacji. W przypadku powołania członka Rady Fundacji do Zarządu jego mandat w Radzie wygasa.
-
Członkostwo w Zarządzie wygasa na skutek śmierci, odwołania lub zrzeczenia się członkostwa złożonego na piśmie do Prezesa. Oświadczenie o zrzeczeniu się członkostwa w Zarządzie Fundacji składa się do Rady Fundacji.
-
Rada Fundacji może uchwalić regulamin Zarządu określając jego strukturę wewnętrzną i tryb pracy.
§ 23
Radzie Fundacji przysługuje prawo odwoływania Zarządu lub każdego z jej członków w każdym czasie.
§ 24
-
Zarząd kieruje bieżącą działalnością Fundacji i do jego kompetencji należy podejmowanie decyzji, z zastrzeżeniem uprawnień Rady Fundatorów i Rady Fundacji, we wszystkich sprawach Fundacji.
-
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
-
kierowanie działalnością Fundacji oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
-
sprawowanie zwykłego zarządu majątkiem Fundacji,
-
składanie oświadczeń woli w zakresie przyjęcia przez Fundację dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów,
-
ustalanie planów zatrudnienia i płac oraz określanie zasad wynagradzania i wysokości wynagrodzeń pracowników Fundacji i zwrotu poniesionych wydatków przez wolontariuszy,
-
sporządzanie sprawozdania z działalności Fundacji,
-
tworzenie, przekształcenie lub znoszenie jednostek organizacyjnych Fundacji oraz powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych Fundacji.
-
Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał, zwykłą większością głosów, przy czym do ważności uchwały wymagana jest obecność Prezesa Zarządu Fundacji. W sytuacji równej ilości głosów, głos Prezesa jest rozstrzygający.
-
Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu.
-
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy.
§ 25
Do składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w imieniu Fundacji upoważniony jest samodzielnie Prezes lub dwaj członkowie zarządu działający łącznie, z zastrzeżeniem postanowienia § 20 pkt 7 lit d.
§ 26
Czynności zwykłego zarządu mogą być podejmowane przez osoby spoza Zarządu po uprzednim upoważnieniu dokonanym przez Zarząd.
Rozdział V
ZMIANA STATUTU
§ 27
Zmiana statutu nie może dotyczyć istotnych zmian celu Fundacji. Decyzję w przedmiocie zmiany statutu podejmuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu, po uprzedniej konsultacji z Radą Fundatorów.
Rozdział VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 28
Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną Fundacją, o ile nie doprowadzi to do istotnej zmiany celu Fundacji. Decyzję w przedmiocie połączenia podejmuje Rada Fundacji po zapoznaniu się ze stanowiskiem Ministra Administracji i Spraw Wewnętrznych i po zasięgnięciu opinii Fundatorów.
§ 29
Fundacja ulega likwidacji w przypadku osiągnięcia celu, dla jakiego została ustanowiona lub w razie wyczerpania środków pieniężnych lub majątku Fundacji. Decyzję w sprawie likwidacji podejmuje Rada Fundacji, samodzielnie lub na wniosek Zarządu.
Likwidację przeprowadza likwidator ustanowiony przez Radę Fundacji. Z chwilą ustanowienia likwidatora wygasają uprawnienia członków Zarządu, zaś kompetencje Zarządu przechodzą na likwidatora.
Majątek pozostały po likwidacji Fundacji i uregulowaniu wszelkich jej zobowiązań likwidator przekazuje z zastrzeżeniem treści art. 5 ust. 4 ustawy o fundacjach na rzecz organizacji prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji.
§ 30
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy.
|